Tuesday, September 30, 2014

CROMOX ANTHOLOGY


Aku rasa bagi yang takde CD dan kaset Cromox mesti ada albumnie. Ada kombo 6 album Cromox sekaligus. Portdy belikan untuk aku haritu rasa tak sampai RM50.00. Okla bagi aku. Aku tak dapat menikmati Cromox masa era sekolah dulu pasal geng-geng yang dengar group-groupnie duduk belah kampung. Aku belah bandar dengar Nirvana, Ramones, Oasis dan macam-macam lagila. Metallica, GNR masuk geng kampung lagi. Boleh dengar tapi tak mendalamla.  


So dapat peluang macamnie aku sambarla. Aku tau ramai tak puas hati dengan packaging ala-ala VCD gusti lewat 90annie serta inlay yang tak berapa ikhlasla. Bagi aku, aku tak kisah sangat. Yang penting lagunya. Ye memang orang cakap sedut aje mp3. Tapi rip sendiri dari cd yang kita beli rasa macam bertanggungjawab sikitla dan kita still ada original copynya.Itu yang paling penting. Memang art patut dibeli.


Complaint aku cuma pakaging macamnie nice untuk display kat rack pasal dia besar dan menonjol. Kalau takut kena rembat, selit kat boxset gusti orang tak perasan. Bagi aku yang suka bawak cd dalam kereta ataupun dengar kat rumah. Agak leceh sikitla. Aku tak berapa suka masuk CD dalam beg cd  yang ada zip tu.


Mungkin complaint orang dan keluhan aku didengar oleh EMI atau dia nak sedut lagi duit kita. Kalau keluar Vynil pulak kompom nak sembelih mat-mat metal Malaysia.Hahaha. So rasa dalam bulan lepas dia orang keluarkan satu persatu album Cromox. 


Okla. RM16.90 satu. Nak masuk level CDR1M rasa lagi 5-6 tahun lagi. Inlay pun ok. Macam kat kaset. Rasa lipat lagi kecik muat kat kotak kaset dulu. Boleh kumpul pelan-pelan. Nak beli semua budget  dah lari ke robot sikit haritu.  So aku ambik Forever In Time where I left at school last dengar.Yang ada kaset aje boleh salinla ke CD pasal yangnie sound much much more better. Koleksi kasettu dah boleh masuk display box yang boleh di beli kat Daiso kat dalam banyak Jusco. Jangan bagi sampai isteri terbuang atau terjatuh ke level CDR1M. Keep save.


Yang Anthology tu, boleh jadi checklist untuk kumpul album satu-satu. Dah beli boleh tick. So nanti tak terbeli dua kali benda yang sama. CD dah berlambak takut tak perassan terbeli 2 kali. Lagi satu bab hargatu, aku rasa lama-lama boleh drop sampai RM10.00 macam album-album Search dan Wings yang direleased semula. So tak perlula beli kat orang yang jual online RM60.00 satu. Kat Speedy berlambak. Belilah sekarang. Sebulan satu pun takpe.

8 comments:

  1. aku sekarang harapkan mp3 je, pasal hiburan halwa telinga aku dengar masa berjalan kaki dan naik bas tren je..
    tapi aku tak download, aku tetap beli cd dan rip ikut kualiti control aku sendiri.
    support la beli original band melayu atau omputeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau mp3 tak wujud, bwk Discman kita,bateri lebih dan cd lebih

      Delete
  2. cd kompilasi ni pulak yang dah hampir pupus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg antology 2 disc pun satu lg option yg kau larang aku beli.

      Delete
    2. yg two disc pada aku cam tak berbaloi. lainlah kalau longgok RM 5.00. Yang ni pun aku jumpa kat Jusco Melaka kot.

      cuma rilisan 6 disc ni sedihnya packaging artwork je lah hampeh.

      Delete
  3. aku cadang nak beli Forever in Time...pasal album tu ngan Image Of Purity ajer yang betul2 zaman aku follow Cromok...yang lain2 tu dah ada boxset anthology ni kira dah cukup....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelatu. Kalau dah longgok RM5 satu sebat jugakkan

      Delete
    2. kalau dah longgok tu dah cerita lain...hahaha...

      Delete